Thursday, April 19, 2012

Cara menghilangkan pigmentasi/jeragat

Assalamualaikum... kat cni aku nak kungsi la sket petua-petua untuk menghilangkan jeragat..aku ni benci jeragat...huduh nyahhh jeragat ada kat muka.... so cekidoutttt!!!!~~~~~


Kehadiran pigmentasi/jeragat pada kulit wajah kita memang menimbulkan sedikit ketidak selesaan. Apalagi pada mereka yang amat menitik beratkan penampilan luaran dan dalaman badan kita. Jeragat/pigmentasi biasanya akan tumbuh diwajah wanita ataupun lelaki pada usia 40 an. Tetapi dengan keadaan cuaca sekarang ini semakin ramai yang menghadapi masalah pigmentasi ini walaupun usia baru 20 an.


Untuk mengatasinya, anda mungkin boleh cuba cara-cara dibawah ini :

Cara 1. Campurkan satu sudu besar/sdm air limau nipis, campurkan dengan sedikit susu tepung, sapukan kemuka biarkan sampai kering lalu dibasuh macam biasa. Ianya baik untuk menghilangkan parut jerawat, jeragat dan kulit muka kusam.

Cara 2. Campurkan oat, susu tepung, gula perang/brown sugar, semuanya sama bahagian. Blender sedikit jangan terlalu lumat, jadikan scrub untuk muka, biarkan sekejab kemudian basuh. Lakukan tiga kali seminggu.

Cara 3. Campurkan lemon jus dengan daun basil/kemangi yang ditumbuk terlebih dahulu. Sapukan kemuka, tunggu hingga kering kemudian basuh.

Cara 4. Ambil almond atau badam, rendam semalaman. Kemudian blender dan campurkan dengan sedikit susu tepung, jadikan scrub muka biarkan sekejap kemudian basuh.

Cara 5. Ambil satu atau 2 sudu jintan hitam, kemudian rebus sampai mendidih. Setelah sejuk gunakan untuk membasuh muka, ianya boleh menghilangkan bintik hitam dan membuat wajah anda cantik alami kalau rajin mengamalkannya.

Cara 6. Ambil cuka, campurkan dengan sedikit air. kemudian sapukan kewajah anda, tunggu sampai kering kemudian basuh. Cara ini juga boleh menghilangkan bintik hitam dan pigmentasi/jeragat.

Cara 7. Ambil kulit oren, blender kering lalu letakkan sedikit air. Gosokkan kemuka, biarkan sekejap selama beberapa minit kemudian basuh.

Cara 8. Ambil sepotong pisang, dan sepotong kecil buah jambu batu. Blender sampai hancur, campurkan dengan sedikit susu tepung, sapukan rata kemuka jadikan masker. Tunggu hingga kering kemudian basuh.

Cara 9. Limau nipis, potong dan sapukan kemuka setiap malam sebelum tidur, tunggu sekejap kemudian basuh. Boleh juga dibiarkan hingga pagi sesekali, keesokannya baru basuh.

Semua cara yang ditunjukkan diatas boleh menghilangkan pigmentasi/jeragat. Yang penting pilihlah yang mana sesuai untuk anda dan rutinlah dalam mengamalkannya insyaAllah berkesan. Jangan lupa menggunakan krim pelindung matahari setiapkali ingin keluar rumah, ini untuk mengelakkan pigmentasi anda menjadi semakin teruk. Elakkan juga kopi, teh, coklat, ais krim, kek, garam masala, (bukan tak boleh langsung tapi janganlah terlalu banyak) dan cosmetik yang mengandungi bahan kimia.

Tambahkan Vitamin A, C, E dalam diet anda untuk mencantikkan kulit dan menjamin kesihatan organ-organ penting anda.
Selamat mencuba.....


Petua ni aku ambik dr Internet...ehehehe ^__^

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.